• Czwartek, 04 Lipiec 2024, imieniny Aureli, Malwiny, Zygfryda
 
strona główna / aktualności / INFORMACJA DLA MIESZKACÓW GMINY JASIENICA

Aktualności

2020-09-24

INFORMACJA DLA MIESZKACÓW GMINY JASIENICA



Funkcjonowanie Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej  w Jasienicy w czasie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

W okresie pandemii wszystkie sfery życia publicznego uległy modyfikacji poprzez wprowadzone ograniczenia i zalecenia stosownych służb. Funkcjonowanie lekarzy rodzinnych zostało poddane rygorom, które określił konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia i Państwową Inspekcją Sanitarną.

Realizując wytyczne Samodzielny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Jasienicy wdrożył procedury postępowania związane z szeroko pojętymi usługami medycznymi, które przedstawiamy poniżej.

Umówienie się na świadczenie zdrowotne w SGZOZ w Jasienicy odbywa się w drodze telefonicznej lub elektronicznej (e-rejestracja). W trakcie rozmowy pracownik rejestrujący po rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej weryfikuje możliwość udzielenia porady i wpisuje świadczenie do terminarza przyjęć, informując pacjenta o zasadach na jakich odbywać się będzie teleporada. W wyznaczonym terminie personel medyczny kontaktuje się z pacjentem. Zebrany wywiad oraz dokumentacja medyczna są podstawą stawianego podczas teleporady rozpoznania. W ramach teleporady, jeżeli przemawiają za tym względy medyczne, wystawiane są elektroniczne dokumenty (np. recepta, skierowania m.in. skierowanie na badania laboratoryjne i badania diagnostyczne, skierowanie do specjalisty, skierowanie do szpitala lub zwolnienie lekarskie), a także dokumenty w formie papierowej, do odbioru w rejestracji przychodni. Jeśli przeprowadzony w trakcie porady wywiad jak również przesłane drogą elektroniczną dokumenty (np. badania, wypisy, zdjęcia, opinie) obrazujące stan zdrowia uniemożliwiają jednoznaczne rozpoznanie sytuacji zdrowotnej pacjenta, lekarz rodzinny decyduje o konieczności osobistej wizyty pacjenta w Ośrodku Zdrowia.

  Wspomniane na wstępie wytyczne zawierają między innymi następujące zasady funkcjonowania Ośrodków Zdrowia:

  • Teleporada w POZ jest narzędziem, które dzięki udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu, ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie.
  • Teleporada nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
  • Każde świadczenie zdrowotne, udzielane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
  • Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne.
  • Należy przestrzegać punktualności. Personel medyczny powinien kontaktować się lub być dostępny w wyznaczonym terminie wizyty. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu z pacjentem, personel medyczny może zrezygnować z kolejnych prób przeprowadzenia teleporady.
  • Należy tak organizować pracę, aby zminimalizować liczbę pacjentów przebywających jednoczasowo na terenie przychodni. Rekomendowana jest zasada pustej/prawie pustej poczekalni, z jednoczesnym zapewnieniem pacjentowi możliwości kontaktu bezpośredniego z personelem POZ.
  • Osobiste wizyty pacjentów, w tym pacjentów pediatrycznych, powinny być realizowane
    w następujących przypadkach:
  1.        gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu kompetencji POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady,
  2.        gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady,
  3.        gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
  4.        gdy brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego (np. poprawy stanu zdrowia pacjenta) po dwóch kolejnych teleporadach, udzielonych z tej samej przyczyny, a wizyta osobista jest możliwa do realizacji.

Wdrożone zasady służą minimalizowaniu ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń zarówno w gronie pacjentów jak i pomiędzy pacjentami a personelem medycznym. Realizowane procedury służą zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów oraz ciągłości funkcjonowania opieki medycznej w Ośrodkach Zdrowia Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jasienicy.

Wszystkie wdrożone schematy postępowań mają na celu jak najlepszą opiekę medyczną naszych pacjentów.

Kierownik SGZOZ

Jan Matuszek

 
 
 
  • MONITOR POLSKI
  • DZIENNIK USTAW
  • logo Powiat Bielski
  • logo Śląskie. Pozytywna energia
  • logo Lokalna grupa rybacka Bielska Kraina
  • logo Związek Powiatów Polskich
  • logo OLZA Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej
  • logo Euroregion Śląsk Cieszyński
  • logo LGD Ziemia Bielska
 
Niniejsza strona internetowa może używać technologii cookie głównie w celach zapewnienia prawidłowego działania, ale także m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Akceptacja przyjmowania plików cookie może zostać odwołana za pomocą ustawień przeglądarki. Możliwe jest również sprawdzenie obecności i przeglądanie zawartości plików cookie.