Aktualności
ZMIANY W USTAWIE O ZBIÓRKACH PUBLICZNYCH
Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek. Oto istota wprowadzanych zmian: • Od 18 lipca 2014 r. nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne • Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie - ta druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany" czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.gov.pl. • Zbiórki elektroniczne - np. przez przelewy - można będzie prowadzić od 18 lipca 2014 r. bez dodatkowych formalności. • W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu zbiorki.gov.pl, który właśnie powstaje i gdzie będą także publikowane sprawozdania. • Od 18 lipca 2014 r. zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie. • Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały - te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach. Więcej Informacji o nowych zasadach zbiórek na mac.gov.pl/zbiorki